1.1 DEFINISI DAN KONSEP TINGKAH LAKU
1.1.2 Definisi Tingkah Laku
“Berbagai-bagai ragam dan berbagai-bagai laku”
( Kamus Dewan, 1979 )
“Sesuatu yang dilakukan, cara untuk bertindak balas terhadap persekitaran.”
( Raymond G. Miltenberger, 2001 )
“Tingkah laku adalah apa yang kamu lakukan, cara berinteraksi atau beraksi dan bertindak balas terhadap persekitaran.”
( Lewis M. Beaker, 2001 )
Pengertian tingkah laku sebenarnya mempunyai pengertian yang amat luas. Tingkah laku boleh disimpulkan sebagai perangai, gerak-geri, kelakuan, segala perbuatan yang melibatkan kegiatan motor seperti berjalan, berlari, bergerak, berinteraksi, dan memberi respon atau tindakbalas terhadap sesuatu sama ada dalam keadaan sedar ataupun tidak. Malahan tingkah laku juga sebenarnya mencakupi gambaran emosi dan mental seseorang.
1.1.2 Definisi Tingkah Laku Bermasalah
Menurut Mohd. Nazar Mohamad (1990) yang dipetik daripada Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkahlaku oleh Mok Soon Sang, tingkah laku bermasalah seseorang individu sebagai tingkah laku yang menggangu perjalanan kehidupannya. Jika dilihat dari konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah laku pelajar yang boleh menjejaskan kelicinan ataupun keberkesanan pengajaran dan pembelajaran khasnya di dalam bilik darjah.
Tingkah laku bermasalah merupakan tingkah laku yang tidak normal iaitu yang terkeluar dari nilai dan norma masyarakat, termasuk sekolah. Konsepnya bertentangan dengan tingkah laku normal yang lazimnya dipersepsi, dirasai, dilakukan dan dialami oleh kebanyakkan orang dalam masyarakat. Tingkah laku bermasalah murid juga boleh didefinisikan sebagai sebarang aksi murid yang dianggap oleh guru sebagai mengganggu kerana ia menghalang kelancaran dan kelicinan proses pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Robert H Woody di dalam bukunya berjudul ‘ The School and the Behaviour Problem Child ‘ menyatakan semua tingkah laku di sekolah dapat diperlihatkan dalam berbagai bentuk dan ragam. Kanak-kanak tidak dapat menyesuaikan diri mereka dengan keadaan dan suasana pembelajaran. Keadaan begini selalu menjejaskan pelajaran dan keupayaan mereka untuk belajar dan berhubung dengan orang lain.
1.1.3 Jenis-Jenis Tingkah Laku Bermasalah

Tingkah laku bermasalah boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
a) Tingkah Laku Bermasalah Positif
b) Tingkah Laku Bermasalah Negatif
Tingkah laku bermasalah positif merupakan keadaan tingkah laku di mana ia dilihat sebagai satu perkembangan yang baik, tetapi sebenarnya tingkah laku tersebut mengganggu individu-individu lain. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran, tingkah laku bermasalah positif dilihat pada keadaan murid yang nampak keterlaluan perasaan ingin tahunya, terlalu cepat belajar, pintar cerdas dan proaktif. Keadaan ini juga adakalanya dipanggil hiperaktif positif. Sekalipun keadaan ini adalah sangat baik dan positif tetapi hakikatnya ia mengganggu kelancaran proses pengajaran-pembelajaran yang sedang dijalankan. Keadaan in sebenarnya mengganggu murid-murid yang belajar dalam keadaan yang normal. Selain daripada itu ia akan mengakibatkan ketidakseimbangan dalam proses pembelajarang yang sedang dijalankan. Keadaan ini juga akan menimbulkan ketidakselesaan di kalangan murid-murid yang lain dan juga pada guru itu sendiri.
Tingkah laku bermasalah negatif merangkumi tingkah laku distruptif, distruktif, pengasingan diri, pergantungan berlebihan, agresif dan kebimbangan. Dalam aspek pengajaran dan pembelajaran, tingkah laku bermasalah negatif merupakan keadaan di mana murid mengganggu perjalanan pengajaran dan pembelajaran dengan berbagai cara melalui tindakan-tindakan ataupun perlakuan-perlakuan yang mengganggu rakan dan guru ataupun merosakkan peralatan yang terdapat di dalam kelas.
Antara perlakuan negatif yang mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran ialah membuat bising, mengganggu rakan, bergaduh, melawan cakap guru, vandalisme, kerap menangis, berbohong, mencuri, mengejek dan tidak menunjukkan minat dan perhatian dalam pelajaran. Ada juga tingkah laku murid yang kurang disedari oleh guru tetapi sebenarnya boleh mejejaskan pembelajaran dan perhubungan sosial yang normal. Tingkah laku ini adalah yang seperti sering mengasingkan diri, selalu sedih, terlalu pemalu, sering ketakutan dan fantasi.
1.1.4 Ciri-Ciri Kanak-Kanak Bermasalah Tingkah Laku
Terdapat beberapa ciri-ciri kanak-kanak yang bermasalah dalam tingkah laku seperti di bawah :
i. Suka menakut-nakutkan kanak-kanak yang lebih kecil atau lebih muda dari mereka.
ii. Mencederakan kanak-kanak atau rakan sebaya mereka
iii. Suka mencari gaduh atau pasal dengan kawan-kawan
iv. Sering bercakap bohong atau bercakap besar
v. Melakukan kegiatan negatif seperti mencuri, menghisap rokok
vi. Suka menyakiti hati kawan-kawan
vii. Menjahanamkan harta benda
viii. Tidak duduk diam
ix. Suka terjerit-jerit dan menjerit apabila bercakap
x. Tidak mendengar arahan atau kata dari orang tua
xi. Panas baran
xii. Tidak menyiapkan kerja rumah atau tugasan yang diberi
( Robert H Woody : The school and the behaviour problem child )
Menurut Mohd. Nazar Mohamad (1990) yang dipetik daripada Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkahlaku oleh Mok Soon Sang, tingkah laku bermasalah seseorang individu sebagai tingkah laku yang menggangu perjalanan kehidupannya. Jika dilihat dari konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah laku pelajar yang boleh menjejaskan kelicinan ataupun keberkesanan pengajaran dan pembelajaran khasnya di dalam bilik darjah.
Tingkah laku bermasalah merupakan tingkah laku yang tidak normal iaitu yang terkeluar dari nilai dan norma masyarakat, termasuk sekolah. Konsepnya bertentangan dengan tingkah laku normal yang lazimnya dipersepsi, dirasai, dilakukan dan dialami oleh kebanyakkan orang dalam masyarakat. Tingkah laku bermasalah murid juga boleh didefinisikan sebagai sebarang aksi murid yang dianggap oleh guru sebagai mengganggu kerana ia menghalang kelancaran dan kelicinan proses pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Robert H Woody di dalam bukunya berjudul ‘ The School and the Behaviour Problem Child ‘ menyatakan semua tingkah laku di sekolah dapat diperlihatkan dalam berbagai bentuk dan ragam. Kanak-kanak tidak dapat menyesuaikan diri mereka dengan keadaan dan suasana pembelajaran. Keadaan begini selalu menjejaskan pelajaran dan keupayaan mereka untuk belajar dan berhubung dengan orang lain.
1.1.3 Jenis-Jenis Tingkah Laku Bermasalah

Tingkah laku bermasalah boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
a) Tingkah Laku Bermasalah Positif
b) Tingkah Laku Bermasalah Negatif
Tingkah laku bermasalah positif merupakan keadaan tingkah laku di mana ia dilihat sebagai satu perkembangan yang baik, tetapi sebenarnya tingkah laku tersebut mengganggu individu-individu lain. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran, tingkah laku bermasalah positif dilihat pada keadaan murid yang nampak keterlaluan perasaan ingin tahunya, terlalu cepat belajar, pintar cerdas dan proaktif. Keadaan ini juga adakalanya dipanggil hiperaktif positif. Sekalipun keadaan ini adalah sangat baik dan positif tetapi hakikatnya ia mengganggu kelancaran proses pengajaran-pembelajaran yang sedang dijalankan. Keadaan in sebenarnya mengganggu murid-murid yang belajar dalam keadaan yang normal. Selain daripada itu ia akan mengakibatkan ketidakseimbangan dalam proses pembelajarang yang sedang dijalankan. Keadaan ini juga akan menimbulkan ketidakselesaan di kalangan murid-murid yang lain dan juga pada guru itu sendiri.
Tingkah laku bermasalah negatif merangkumi tingkah laku distruptif, distruktif, pengasingan diri, pergantungan berlebihan, agresif dan kebimbangan. Dalam aspek pengajaran dan pembelajaran, tingkah laku bermasalah negatif merupakan keadaan di mana murid mengganggu perjalanan pengajaran dan pembelajaran dengan berbagai cara melalui tindakan-tindakan ataupun perlakuan-perlakuan yang mengganggu rakan dan guru ataupun merosakkan peralatan yang terdapat di dalam kelas.
Antara perlakuan negatif yang mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran ialah membuat bising, mengganggu rakan, bergaduh, melawan cakap guru, vandalisme, kerap menangis, berbohong, mencuri, mengejek dan tidak menunjukkan minat dan perhatian dalam pelajaran. Ada juga tingkah laku murid yang kurang disedari oleh guru tetapi sebenarnya boleh mejejaskan pembelajaran dan perhubungan sosial yang normal. Tingkah laku ini adalah yang seperti sering mengasingkan diri, selalu sedih, terlalu pemalu, sering ketakutan dan fantasi.
1.1.4 Ciri-Ciri Kanak-Kanak Bermasalah Tingkah Laku
Terdapat beberapa ciri-ciri kanak-kanak yang bermasalah dalam tingkah laku seperti di bawah :
i. Suka menakut-nakutkan kanak-kanak yang lebih kecil atau lebih muda dari mereka.
ii. Mencederakan kanak-kanak atau rakan sebaya mereka
iii. Suka mencari gaduh atau pasal dengan kawan-kawan
iv. Sering bercakap bohong atau bercakap besar
v. Melakukan kegiatan negatif seperti mencuri, menghisap rokok
vi. Suka menyakiti hati kawan-kawan
vii. Menjahanamkan harta benda
viii. Tidak duduk diam
ix. Suka terjerit-jerit dan menjerit apabila bercakap
x. Tidak mendengar arahan atau kata dari orang tua
xi. Panas baran
xii. Tidak menyiapkan kerja rumah atau tugasan yang diberi
( Robert H Woody : The school and the behaviour problem child )
No comments:
Post a Comment